.

.
Istnieją pytania, na które stale poszukujemy odpowiedzi.
Czytając zawarte tu treści poznasz ukryte techniki manipulacji stosowane nie tylko przez reklamodawców, sprzedawców, przywódców politycznych i religijnych ale również przez otaczających cię ludzi. Odkryjesz również ograniczenia własnej percepcji oraz biologiczne predyspozycje do ulegania złudzeniom. Dostrzeżesz przyczyny typowych zachowań i bariery społeczne utrudniające wyjście z tego "matrixu".
Staniesz się obserwatorem mającym wpływ na realizowanie swojego życia a nie wykonawcą planów innych ludzi. Wiedza to uaktywnienie własnych możliwości, poprawa jakości własnego życia, otoczenia, poprawa stanu zdrowia i finansów.
Naszym celem jest skłonić czytelnika do obserwacji otaczającego go świata oraz zachęcić do dalszych poszukiwań.

2 listopada 2017

Manipulacja stosowana w mediach z użyciem sugestii hipnotycznej.


Zastanawiałaś się kiedyś, dlaczego kupujesz proszek do prania firmy X a preparat z witaminą D3 akurat firmy Y? Mimo, że na rynku oferta jest tak bogata, że wybór bez uzyskanej wcześniej informacji np. w reklamie telewizyjnej jest niemal niemożliwy? A dlaczego kupujesz preparat w niebieskim opakowaniu, choć jest droższy, od tego w zielonym, mimo że skład jest identyczny? 

Odpowiedź zapewne nie wydaje ci się trudna. Ludzie zajmujący się reklamą również doskonale znają podstawowe zasady skutecznego oddziaływania na podejmowane przez ludzi decyzje. Sugestia to klucz, hipnoza to narzędzie, dobrze ugruntowany nawyk do ostateczny sukces. 

Zacznijmy od nawyków. Zgodnie z definicją nawyk to rutynowe, pozbawione refleksji  działanie, powstałe na skutek często i regularnie powtarzanych czynności. Dla mózgu nawyk oznacza mniejszy wysiłek dlatego chętnie działa jak automat korzystając z posiadanego „oprogramowania”. Ta właśnie zasada powtórzeń stosowana jest w blokach reklamowych. W trakcie jednego filmu widzowi serwowane jest kilka przerw a w każdej z nich te same reklamy. Im więcej powtórek, tym większa skuteczność zaprogramowania umysłów oglądających. 

Niektóre nazwy firm są już tak bardzo zakorzenione w społecznej świadomości, że nazwą firmy określany jest dany produkt, choć w rzeczywistości nazwa samej rzeczy jest inna.  Pod wpływem reklam człowiek zaczyna kupować produkty, z których nigdy wcześniej nie korzystał, nie wiadomo kiedy przekonany o zapotrzebowaniu na nie.  

Zdarzyło Ci się to? Niby jesteś świadoma, że ulegasz wpływom reklam, niby odczuwasz nawet pewien bunt i sprzeciw  a mimo to coś cię zmusza do wrzucenia do koszyka znanego z reklam produktu często droższego od innych nieznanych produktów o niemal identycznym składzie.  

Domyślasz się już, jak to się dzieje? Siadasz wieczorem w fotelu, włączasz telewizor licząc na to, że odpoczniesz, zrelaksujesz się po pracy.  Twoje ciało odpręża się. Fale mózgowe się obniżają, pomału wpadasz w stan medytacyjny alfa lub nawet theta, czyli hipnotyczny trans.  W tym stanie, jak już pisałam w poprzednich artykułach, człowiek staje się właściwie bezbronny, jeśli chodzi o sugestie, chłonie wszystko jak gąbka. Wpatrujesz się w migoczący ekran. I słuchasz...  Podawane informacje działają potem jak sugestia posthipnotyczna. Są silne do tego stopnia, że, nawet nie wiesz, kiedy stajesz się uzależniona od niektórych produktów lub co gorsza farmaceutyków. 

Po pewnym czasie przestajesz zdawać sobie sprawę, dlaczego kupujesz niektóre rzeczy. Zaczynasz działać nawykowo..  

Programowanie  podświadomości następuje nie tylko za pomocą reklam. Niestety stosowane jest również w filmach. Gdy widza pochłania fabuła filmu lub akcja  nie zauważa mnóstwa szybko pojawiających się i znikających klatek z logo danej firmy lub zachowań, które są celem programowania nawykowego. Jest to tak zwana sugestia podprogowa. Są to  bodźce wzrokowe lub słuchowe podawane w taki sposób, że człowiek nie uświadamia sobie ich istnienia. Bodźce te są jednak skutecznie przetwarzane przez  mózg podczas snu i po pewnym czasie sugestie traktowane są jak  własna myśl lub zalążek pomysłu bądź pragnienia, podobnie jak w przypadku sugestii hipnotycznej.  

Niestety sama świadomość tego, że tak to się odbywa nie wystarczy, aby się obronić przed tego rodzaju manipulacją. Trudno też całkowicie odizolować się od mediów, choć takich ludzi jest coraz więcej. Jednak znajomość stosowanych technik, obserwacja i „wyłapywanie” momentów uczucia  ulegania wpływowi, może bardzo pomocne.  

Jak się obronić? Nie przysypiaj na reklamach, ponieważ wówczas twój mózg chłonie sugestie najlepiej.  Nie podejmuj  działań, gdy czujesz nagłą potrzebę posiadania reklamowanej rzeczy. Uświadom sobie manipulację, która zwykle polega na tym, że reklama najpierw pokazuje problemy a potem pokazuje rozwiązanie. Daje  również jakiś bonus  a wszystko to za niewiarygodnie "niską" ceną. 

Chodzi o to, żeby trafić w czuły punkt naszej biologicznej konstrukcji. Na sygnał potencjalnej korzyści następuje uwolnienie dopaminy, oraz stymulowany jest ośrodek przyjemności w mózgu. Uwolnienie dopaminy przez mózg pobudza zachowania gwarantujące przetrwanie. 

Gdy nagle poczujesz chęć skorzystania z niewiarygodnej oferty trzymaj się mocno. Oto taktyka, która pomoże nie dać się wykiwać. Poczekaj 10 minut. Efekt wywołany przez dopaminę trwa tylko kilka minut.  

To właśnie dlatego w programie „Tele-zakupy” słyszysz „kupujcie teraz, musicie działać szybko”. Chcąc uniknąć dokonywania zakupów pod wpływem impulsu weź głęboki wdech i po prostu zjedz coś. Twoja ocena sytuacji zmieni się diametralnie.

Gdy podczas spaceru między półkami w supermarkecie poczujesz nagłe zapotrzebowanie na określony zbyt drogi produkt, o którym wcześniej nie myślałaś,  to również bądź świadoma, że włącza się podawana wcześniej sugestia. Możesz już nie pamiętać, kiedy i gdzie została podana. Uaktywnia się jedynie skutek. Nie podejmuj wówczas nagłych działań. Odczekaj świadomie 10 minut. 

Reklamy robią sieczkę z ludzkich umysłów. Podają przekaz, że na wszystko jest proste rozwiązanie. Manipulują emocjami. Wyrabiają niezdrowe nawyki. Programują ludzkie potrzeby od najmłodszych lat. 

Nie masz wpływu na to, co serwuje nam telewizja, ale masz wpływ na to, kim jesteś. Naucz się myśleć sama za siebie, nieustannie kształtuj swoją postawę wobec otaczającego cię świata. Nie pozwalaj innym decydować o sobie i własnych oczekiwaniach. Ucz się stale, czytaj i poznawaj techniki manipulacji. Świadome życie, to życie szczęśliwe.

<


CYKL ARTYKUŁÓW O HIPNOZIE 

1 komentarz: