.

.
Istnieją pytania, na które stale poszukujemy odpowiedzi.
Czytając zawarte tu treści poznasz ukryte techniki manipulacji stosowane nie tylko przez reklamodawców, sprzedawców, przywódców politycznych i religijnych ale również przez otaczających cię ludzi. Odkryjesz również ograniczenia własnej percepcji oraz biologiczne predyspozycje do ulegania złudzeniom. Dostrzeżesz przyczyny typowych zachowań i bariery społeczne utrudniające wyjście z tego "matrixu".
Staniesz się obserwatorem mającym wpływ na realizowanie swojego życia a nie wykonawcą planów innych ludzi. Wiedza to uaktywnienie własnych możliwości, poprawa jakości własnego życia, otoczenia, poprawa stanu zdrowia i finansów.
Naszym celem jest skłonić czytelnika do obserwacji otaczającego go świata oraz zachęcić do dalszych poszukiwań.

2 września 2018

NASA potwierdza badania - rodzimy się z umysłem geniusza


Dr George Land wybitny specjalista i badacz między innymi w dziedzinie analizy procesów myślenia sprzyjających myśleniu kreatywnemu, współpracujący z NASA wystąpił w 2011 r. w TEDx Talks z prezentacją na temat wyników testów pokazujących, jak obecny system edukacji niszczy wrodzoną ludzką kreatywność i geniusz. 

Jak to się zaczęło?

NASA w poszukiwaniu specjalistów (geniuszy) na stanowiska związane z konstrukcją innowacyjnych rakiet i silników, zwróciła się m.in do dr. Landa o stworzenie testów będących w stanie mierzyć w efektywny sposób potencjał obecnych pracowników pretendujących do wyższych funkcji. Testy okazały się wyjątkowo dobre i NASA oceniła je w kategorii dużego sukcesu. 

Naukowcom jednak nie dawało spokoju kilka pytań: m.in. skąd bierze się taki a nie inny poziom kreatywności u niektórych ludzi, czy można ją w sobie wypracować, czy pojawia się w wyniku pewnych okoliczności życiowych, wychowania a może niektórzy ludzie po prostu się z nią rodzą? 

W poszukiwaniu odpowiedzi zespół naukowców opracował i przeprowadził testy, które miały „wycisnąć” z badanego maksimum umiejętności do kreatywnego myślenia w poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań określonych problemów.

Pierwsze testy zostały przeprowadzone na grupie 1600 dzieci w wieku 4-5 lat. Jaki był wynik? 98 %!!!!. Dzieci wieku 4-5 lat w 98 procentach mają umysł geniusza! 

Wynik zaskoczył badaczy tak bardzo, że postanowili kontynuować badania. Pod lupę wzięli 10-latków. W tej grupie już tylko 30 % dzieci przeszło test z wynikiem „geniusz”. Następnie zbadano kolejne grupy wiekowe. Oto wyniki: 



Co się stało?

Naukowcy odkryli, że za ten stan rzeczy odpowiada sposób działania naszego mózgu wykorzystany przez twórców systemów edukacyjnych. Możemy w nim wyróżnić (w uproszczeniu) dwa totalnie różne paradygmaty, które tworzą wynik myślenia w świadomości. Jeden nazywany „rozbieżnym” i drugi „zbieżnym”. Pierwszy to po prostu wyobraźnia, która podsuwa nam zupełnie nowe rozwiązania, zaś drugi odpowiada za ocenę, ważenie decyzji, krytykę i testowanie idei. 

Myślenie rozbieżne to pedał gazu dla nowych idei, zaś zbieżne jest odpowiadającym mu hamulcem. Problem w tym, że system edukacji został zbudowany tak, że uczy używania obydwu paradygmatów w tym samym czasie. Pewnie pamiętasz ze szkoły, kiedy nagle zaproponowałeś jakieś inne rozwiązanie do znanego problemu. Prawda? „To już było”. „To nie zadziała”. „Siadaj – nie przeszkadzaj”. „Pała”. 

Kiedy obserwujemy aktywność mózgu w czasie takich procesów, to wyraźnie widać, że neurony w obydwu obszarach mózgu strzelają jednocześnie, jakby ze sobą konkurując. Efektem jest całkowity zanik idei, a w dłuższym okresie utracenie zdolności kreatywnych w ogóle. 

Jakie nasuwają się wnioski? 

System edukacji został tak opracowany, aby wypuszczać w rynek masę roboczą, która wystarczy, że wykona określone, wyuczone wcześniej zadania. To było światu potrzebne pod koniec XIX wieku, gdy na dużą skalę zaczęły powstawać fabryki. Edukowano klasę robotniczą operującą w określonym przez system obszarze myślowym, bo to wystarczało.  Jednak postęp technologiczny, jaki się dokonał przez kolejne 100 lat spowodował, że rynek pracy dla dalszego dynamicznego rozwoju technologii potrzebuje specjalistów nie myślących w sposób linearny.... ale raczej wizjonerów, geniuszy potrafiących myśleć niestandardowo i nowatorsko. 

Obecnie zaledwie 2 % populacji wpływa na światowe zmiany technologiczne. Co by było, gdyby ten odsetek pozostał na poziomie 98 %? I dlaczego sposób edukacji ograniczający myślenie kreatywne nie zmienia się od dziesiątków lat? Odpowiedź zapewne znacie. Im mniej myślisz, tym bardziej jesteś podatny na manipulację. 

Czy coś możemy z tym zrobić my jako jednostki? Zapewne tak. Nie ograniczajmy w myśleniu naszych dzieci, pobudzajmy wyobraźnię, może kreatywność artystyczna lub samorealizacja w różnych dziedzinach sztuki zahamuje serwowane im przez system edukacji otępienie.




Przeczytaj też:
"Uwięzieni we własnych myślach - budowanie tożsamości."
"Ślepe posłuszeństwo - czy potrafimy wyznaczyć granicę wobec poleceń autorytetów."
"Umysł to praca mózgu - neurobiologia w poszukiwaniu twojej drogi do zdrowia."
Inne artykuły

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz