Zdarzyło ci się usłyszeć znaną piosenkę, która natychmiast przywołała konkretne wspomnienie? Czy
zauważasz zmianę samopoczucia, gdy spoglądasz na fotografię ukochanej osoby
lub zdjęcie z cudownych wakacji?
Zachowanie lub emocja, które wywołane zostają na skutek przywołanego określoną
rzeczą, dźwiękiem czy nawet kolorem wspomnienia, określane są mianem kotwicy.
Kotwice powstają przez częste
powtarzanie danej czynności, zdania, muzyki połączonej z konkretnym działaniem.
Mogą również powstać spontanicznie na skutek traumatycznego przeżycia i
wywołanej nim emocji. Np. pisk opon może już zawsze wywoływać nagłe
przerażenie, ponieważ kojarzyć się
będzie z przeżytym wypadkiem samochodowym.
W taki sposób oddziałują na
nas reklamy. Powiedzmy, oglądasz reklamę
lodów i słyszysz znaną piosenkę, do
której podstawiono inny tekst. A potem oryginał słyszysz w radiu, jadąc
samochodem. Czy robiąc po drodze zakupy, nie masz w koszyku lodów tej właśnie
firmy? Dana melodia, jeśli jest już dobrze zakotwiczona, z pewnością wywoła
ochotę na lody. Najlepiej firmy X.
Poznając tę technikę możemy
lepiej obserwować nasze zachowania i potrzeby. Nie ulegniemy tak szybko
niechcianemu programowaniu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz