Jeśli podczas robienia zakupów wydajesz więcej pieniędzy niż zamierzasz musisz wiedzieć, że poddawana jesteś manipulacji.
Sprzedawcy to dobrzy psychologowie. Doskonale znają nasze psychiczne skłonności, które sprzyjają robieniu większych zakupów niż planowane. Nie rób sobie wyrzutów z tego powodu, gdyż często nie ty jesteś temu winna. Zwykle działasz nieświadomie.
Można jednak nauczyć się nie ulegać manipulacji. Wiedza to władza. Umiejętność samokontroli to ciebie uczyni zwycięzcą.
Oto kilka trików stosowanych przez sprzedawców, które warto znać:
Dotyk
Prawdopodobieństwo zakupu zwiększa się znacznie, jeśli towar dotkniecie. Dotyk zwiększa nasze pragnienie posiadania. Dlaczego tak się dzieje? Otóż winny jest nas mózg. Trzymanie daje sygnał do mózgu – to jest moje. Wpływ dotyku na decyzje zakupowe jest nieprawdopodobny.
Ciepło
Część mózgu zwana wyspą łączy nasze doznania fizyczne z doznaniami emocjonalnymi. Dotykanie czegoś ciepłego wzmaga nasze poczucie bezpieczeństwa. Darmowa kawa u sprzedawcy? Jesteś już w jego rękach. Ciepło zwiększa poczucie zaufania a co za tym idzie prawdopodobieństwo zakupu.

Miękkość
Miękkie, wygodne krzesło powoduje, że stajemy się bardziej zrelaksowani i podatni na perswazję. Jeśli chcesz być twardym negocjatorem wybierz na spotkaniu, twarde i niewygodne krzesło.
Ciężkość
Przedmioty cięższe wydają się być wykonane lepiej a co za tym idzie, skłonni jesteśmy zapłacić wyższą cenę. Producenci samochodów tak konstruują drzwi, aby dźwięk wydawany podczas ich zamykania sugerował, że są one ciężkie i masywne. Wybierając np. aparat fotograficzny, podświadomie oceniasz jakość sugerując się wagą, choć posiadanie lekkiego sprzętu z pewnością byłoby praktyczniejsze.
Możesz to również wykorzystać do własnych celów. Wydrukowanie CV lub wszelkich wniosków na grubym papierze spowoduje, że pracodawca oceni cię jako osobę mądrą i wartą zatrudnienia.
Nie masz pełnego wpływu na podejmowane codziennie decyzje zakupowe. Jak każdy zdrowy człowiek ulegasz manipulacji. Jednak zapamiętaj! Wiedza to władza. Im bardziej świadome decyzje, tym większa satysfakcja.
Artykuł powstał na bazie programu popularnonaukowego „How 2 Win”
Podobne:
Brak komentarzy:
Publikowanie komentarza